اولین برج جهان که سایه ندارد

412659 orig ساخت اولین آسمانخراش دنیا که هیچ سایه ای تولید نمی کند!!

این آسمانخراش از سوی طراحان سوئیسی استادیوم لانه پرنده پکن ارائه شده است و در ۵۰ طبقه ساخته خواهد شد.

یکی از نکات جالب توجه درخصوص ساخت این آسمانخراش این است که طی بیش از ۳ دهه گذشته اجازه هیچ گونه ساخت ساز بیشتر از ۳۷ متر در پاریس داده نمی شده است و اکنون این آسمانخراش درحالی ساخته می شود که بدون ایجاد سایه در سطح شهر نه تنها موجب دلتنگی مردم و ایجاد تاریکی در شهر نمی شود بلکه به جهت انعکاس نور خورشید در آن بر درخشندگی پاریس نیز می افزاید.

این آسمانخراش تنها از فولاد و شیشه ساخته می شود و پیش بینی می شود در آینده ای نه چندان دور از حیث جذب گردشگر دسته کمی از برج تاریخی ایفل نداشته باشد.

شکل کلی این آسمانخراش همچون هرم سه گوش است. هرم ها به دلیل شکل خاصی که دارند هیچگاه سایه تولید نمی کنند اما نکته مهم درخصوص این آسمانخراش این است که هیچگونه سایه ای نیز بر روی بدنه آن ایجاد نمی شود.

هفته نامه تایم اخیرا این آسمانخراش را به عنوان یکی از ۵۰ دستاورد علمی – تکنولوژیکی برتر جهان در سال ۲۰۰۸ معرفی کرده است

نگار نقدیان ; ٢:۳٠ ‎ب.ظ ; ۱۳٩٠/٢/۱۸

10 برج مرتفع جهان




در رده بندی مرتفع ترین
برج های جهان مقام نخست به برج دبی تعلق دارد. عملیات احداث این برج در سال
2004 آغاز شد و براساس برنامه باید در سال آینده خاتمه یابد. سازندگان آن
ارتفاع نهایی این برج که هم اکنون از 630 متر فراتر رفته است را فاش نکرده
اند، اما پیش بینی می شود که ارتفاع نهایی آن حدود 800 متر باشد.






دومین برج مرتفع جهان در
اروپا واقع شده است. عملیات احداث برج « راشیا تاور» از سال 2007 توسط شرکت
فاستر اند پارتنرز در محله تجاری شهر مسکو آغاز شده است. ارتفاع نهایی این
برج 612 متر خواهد بود.







ساتیاگو کالاتراوا،
آرشیتکت اسپانیایی طراح برج « شیکاگو اسپایر» است که در خاتمه عملیات
اجرایی اندکی بیش از 609 متر ارتفاع خواهد داشت. « شیکاگو اسپایر » مرتفع
ترین برج ایالات متحده و سومین آسمان خراش جهان خواهد بود. احداث این برج
که در نزدیکی دهانه رود شیکاگو رایور در حاشیه دریاچه میشیگان واقع شده در
سال 2011 خاتمه می یابد.





« پنتومینیوم » چهارمین
برج مرتفع جهان نیز در دبی و در قلب منطقه مارینا قرار دارد. احداث این برج
که در نهایت 516 متر ارتفاع خواهد داشت از سال 2007 آغاز شده است.






باز هم این شیخ نشین دبی
است که پنجمین برج مرتفع جهان در آن واقع شده است. برج العالم که در منطقه
« بیزنس بی » دبی قرار دارد در پایان عملیات اجرایی اش در سال 2011 با 108
طبقه 501 متر ارتفاع خواهد داشت.





احداث برج شانگهای ورلد
فایننشال سنتر در بندر شانگهای چین از سال 1997 آغاز شده و باید در سال
جاری خاتمه یابد. این برج با 492 متر ارتفاع بلندترین برج قاره آسیا و
ششمین برج مرتفع جهان می شود.





برج اینترنشنال کامرس سنتر
در هنگ کنگ که احداث آن در سال 2010 خاتمه خواهد یافت با 484 متر ارتفاع
مقام هفتمین برج مرتفع جهان را به خود اختصاص خواهد داد.



برج گوانگژو در شهر کانتون
چین در حال احداث است. این برج با 450 متر ارتفاع نهایی هشتمین آسمان خراش
جهان خواهد بود که البته با آنتنی که برفراز آن نصب می شود ارتفاعش به 610
متر بالغ خواهد شد.





احداث برج تایپه 101 در
شهر تایپه ، پایتخت تایوان در سال 2004 خاتمه یافت. این برج با 448 متر
ارتفاع برای مدت کوتاهی مرتفع ترین برج جهان بود ، اما اکنون در مقام نهم
جای گرفته است.





برج « فریدوم تاور » در
محله منهتن نیویورک و در محل سابق برج های دو قلوی مرکز تجارت جهانی که در
حادثه 11 سپتامبر 2001 نابود شدند ، در دست احداث است. احداث فریدوم تاور
از آوریل 2006 آغاز شده است

نگار نقدیان ; ۱٠:٤٦ ‎ب.ظ ; ۱۳٩٠/٢/۱٢

معماری اسلامی

معماری اسلامی برگرفته از زبان قرآن است و عمق و غنای تمدن اسلام را با بهره‌گیری از روح معنویت نشان می‌دهد. این امر به گونه‌ای است که اعتقاد به توحید و ایمان به تعالیم اسلام به عنوان اندیشه زیبایی‌شناسی دین اسلام در معماری اسلامی تجلی می‌یابد مؤلفه‌های به جا مانده از پیش از ظهور اسلام نشان می‌دهد از زمانی که انسان هنر را شناخت یعنی از هزاران سال پیش به طراحی رنگی از حیواناتی که منقرض شدند به منظور نشان دادن واقعیتها و مهارتهای خود بر روی دیوارها پرداخت . در واقع هنر پیش از زبان و ادبیات در زندگی انسان وسیله‌ای برای برقراری ارتباط او به شمار می‌رفت .

ویژگیهای هنر معماری اسلامی

هنگامی که تمدن پا به عرصه وجود گذاشت، خیزشی جدی در ارائه مهارتهای موجود ایجاد شد که اینک در کشورهای اسلامی و غیراسلامی بخوبی قابل رؤیت است که برخی از آنها به هزاره هفتم قبل از میلاد مسیح (ع) باز می‌گردد اما آنچه که بیشتر از دیگر هنرها توجه انسان را به خود معطوف داشت، معماری و هنرهای تجسمی بود که انسان بر روی اشیاء یا ساختمانهایی که می ساخت از هنر خود بهره مند می شد و آن را به نمایش می گذاشت.

 معماری هنری بود که به غیر از تنوعات رنگی، هویت و فرهنگ را نشان می‌داد؛ به گونه‌ای که تجلی معماری در تصاویر یا کنده کاریها بخوبی نمایان است. در قصرهای ساخته شده در زمان امویان کنده‌کاریهای رنگی و غیررنگی با عکسهای قدیمی بسیاری داشت. دست نوشته ها، ظروف و یا اثاثیه هایی که به علت تنوعات رنگی و نوع کار بر روی آنها از اهمیت به سزایی برخوردارند، نشانگر ارتباط و علاقه انسان با هنر است.

بنابراین باید میان معماری و هنر معماری تفاوت قائل شد که دو مفهوم کاملا مجزا هستند.

ویژگیهای هنر معماری اسلامی

در معماری منظور ساخت و ساز در راستای انجام وظیفه اجتماعی و خدمت رسانی است.

مانند ساختن اماکن مسکونی، عبادتی و یا تحصیلی. اما در هنر معماری تأکید بر استفاده از شاهکارهای هنری و دستاوردهای تزئنیی بر روی دیوارها، سقف، ستونها، پنجره ها و درهاست و حتی باغها و حوض ها نیز به گونه ای با هنر معماری ترکیب می شوند تا تأثیرگذاری بنا بر بیننده بیشتر شود.

هنر معماری اسلامی به واسطه وجود معماران زبردست که فعالیتهای ابداعی انجام می دادند با رعایت یکسری اصول خاص بسط و گسترش یافت که این هنر بر درایت و نوع نگاه دینی شخص صحه می گذاشت؛ در واقع این نوع معماری بر نظرات، تجارب و ابتکاراتی متکی بود که معمار از آن بهره می گرفت. این مسئله منجر به تنوع در معماری اسلامی شد و با توجه به اینکه این معماری از زبان قرآن نشأت می گرفت، عمق و غنای تمدن اسلام را با بهره گیری از روح معنویت نشان می داد.

با وجود تفاوت میان معماری و هنر معماری، معماری اسلامی دارای شاخصه های متفاوتی می شود که آن را از سبک و سیاقهای دیگر بناها جدا می سازد. این مؤلفه ها شامل هندسه علمی و هنرهای ابداعی بر گرفته از اندیشه های معنوی شخص می‌شود. ابداعی که معمار از آن بهره مند می شد، شیوه ای است که در هنر معماری پیش از این سابقه نداشته است و این به علت ویژگیهای دینی در اندیشه زیبایی شناسی اسلام است که در هنر معماری اسلامی متجلی شده است.

ارتباط معماری با دین اسلام نشانه اعتقاد به توحید، ایمان و عمل به آموزه ها و تعالیم دین اسلام است.

 اندیشه توحیدی مبنی بر اعتقاد به خدای واحد سبکی بود که در اکثر هنرهای اسلامی به عنوان موضوعی بکر به کار می رفت.

 معماری اسلامی هنری بود که نه تنها در اماکن دینی چون مساجد مورد استفاده قرار می گرفت، بلکه از آن در مدارس، ضریحها و قصرها و حتی خانه ها و حمامها نیز بهره گرفته می شد. مقیاسهای ریاضیات و هندسه در معماری اسلامی بسیار مورد توجه بود.

 

دورانی که معماری اسلامی در اوج رشد و شکوفایی خود بود، ارتباط معنوی شایسته ای با نیازهای انسان، شرایط زندگی و اجتماعی زمان خود برقرار می کرد . بنابراین می توان گفت که معماری اسلامی با روح تمدن اسلام تطبیق داشت.

 

 

هویت معماری اسلامی در همه جهان با وجود تنوعات زبانی و تمدنی یکسان است و این تنوعات از چین تا اقیانوس اطلس با وجود تعددات فرهنگها دیده می شود. اگر چه رومیها و دیگر اقوام نیز دارای معماری بودند، اما معماری اسلامی ویژگی خاص خود را داشت. از دیگر ویژگیهای هنر معماری اسلامی تزئینات است که مسجد النبی به عنوان اولین بنای اسلامی دارای معماری اسلامی دارای این ویژگی بوده است. اگر چه در زمان نبی اکرم (ص) سقف آن از شاخه های نخل بود و با اتکا به عناصر تزئینی ساخته نشد، اما در زمان ولید بن عبدالملک معماری اسلام با استفاده از موزاییکهایی با رنگهای بسیار زیبا و متنوع معنوی در آن به کار رفت.

در هنر معماری اسلامی بیشتر از آیات قرآن به عنوان برجسته ترین ابداعات هنر اسلامی مورد استفاده قرار می گرفت که نوشته‌هایی از آیات قرآن بر روی سقفها، دیوارها و یا ستونها استفاده و به شکل خاص تزئین می شد . از برجسته ترین و قدیمی ترین خطوط زیبایی که با هنر معماری اسلامی تزئین شده داخل قبه الصخره است که آیات قرآن با خط کوفی نوشته و با موزاییک تزئین شده است.

 

اما نکته مهم و قابل توجه و نتیجه ای که میخواهم در این یادداشت به آن اشاره دارم این است که وحدت و تنوع در معماری اسلامی شاید از برجسته ترین ویژگیهای آن باشد. این وحدت عامل اساسی توسعه و تکوین هویت معماری اسلامی و تأسیسات دینی به شمار می رود. به طوری که شیوه های معماری اسلامی در هر یک از کشورهای اسلامی متفاوت بوده است، اما وحدت در آنها به خوبی مشاهده می شود. حتی در ساختمانهای دینی که در پاریس، لندن، مونیخ و دیگر شهرهای اروپایی به شیوه معماری اسلامی ساخته می شد، هویت اسلامی کاملا مشخص است و نشان می دهد که اسلام در اروپا اشاعه یافته و مسلمانان به ویژه معماران اسلامی بیشترین نقش را در ارائه تمدن و هویت اسلامی داشتند.

 

 

نکته ی دیگر این است که دیگر تمدنها هنر و معماری اسلامی را به عاریت گرفته اند، اما اگر چه تلاشهایی می کنند تا هنر معماری اسلامی را در نظام خود در آورند، اما هنرهای اسلامی اعم از معماری، خط و تزئینات اسلامی بر اقتدار و ابداع مسلمانان تکیه دارد که ما نمونه ای از این تزئینات و هنرهای معماری را در اصفهان، بغداد، دمشق، قاهره، قیروان می بینیم که به 15 قرن پیش به زمان تاریخ تمدن اسلام باز می گردد و انتساب آن به هیچ حاکم و دولتی امکان‌پذیر نیست.

نگار نقدیان ; ٩:٥۸ ‎ب.ظ ; ۱۳٩٠/٢/۱۱